مطالعات نشان می دهد که می توان سگها را برای تشخیص بیماری سرطان ریه از طریق بوییدن نفس انسان تعلیم داد. آگوست سال 2011 محققان آلمانی اظهار داشتند که سگهای تربیت شده قادرند از طریق بوییدن پی به این بیماری ببرند. در مراحل اولیه بیماری به دلیل اندک بودن نشانه های بیماری تشخیص این سرطان برای پزشکان دشوار است که در این مرحله ، بیماری قابل درمان می باشد.
SURESH S.RAMALINGA دستیار پروفسور و رئیس برنامه های مربوط به حنجره موسسه سرطانیWinship می گوید:
"هدف نهایی استفاده از چیزهایی است که براحتی در دسترس باشد و نیازی به هزینه های سنگین جراحی برای تشخیص بیماری نباشد."
او در پی گسترش روشی یا تکنیکی است که بتواند همانگونه که سگها با استفاده از حس بویایی به ماده شیمیایی تولید شده از تومورهای سرطانی پی می برند ، عمل کند.
بررسی سرطان ریه
طبق مطالعات اخیر  روزنامه ریه در اروپا ، دو سگ تربیت شده ، دو سگ چوپان آلمانی ، سگ چوپان استرالیایی ، سگهای جستجو گر ،71 نمونه از 100 نمونه سرطان را تشخیص دادند و 372 فرد مشکوک از 400 نفر  را که سرطان در آنها تشخیص داده شده بود را با ضریب خطای بسیار پایین7% رد کردند.
یک محقق آلمانی و جراح حنجره بیمارستان schillerhohe واقع در Gerlinge می گوید :
" نتیجه حیرت انگیز مطالعاتمان بخاطر تشخیص خاص سگ ها می باشد که عوارض بسیار کمتر از تومور شناسی کامپیوتری دارد. پزشکان مواردی را گزارش داده بودند که سگها سرطان پوست ، سینه و ریه را با پنجه کشیدن بطور مکرر و یا بو کشیدن عضو بیمار هشدار می دادند. برخی از سگها تعلیم می بینند تا میزان قند پایین خون در بیماران را تشخیص دهند.
بنابر مطالعات BMJ در  سال 2004 ، سگها 40% مواقع بدون اشتباه سرطان مثانه را تشخیص می دادند و این درصد بهتر از 14% تشخیص شانسی بیماری  و درصدی کمتر از تشخیص آزمایشگاهی بود. اما در ماه ژوئن در ژاپن محققان اعلان داشتند که سگها از نفس انسان و نمونه ادرار می توانند 90% تشخیص صحیح بدهند که این میزان دقت خیلی کمتر از کولونوسکوپی نمی باشد.
WALLES می گوید:
“ مدت زمانی که صرف تعلیم سگها برای انجام مطالعات می شود متفاوت است “. در مطالعات او 4 سگ 9 ماه تربیت شدند و برای دیگر مطالعات سگهایی که بکار برده شد 3 هفته تعلیم دیدند و این سگها با بوییدن ادرار ، نفس و خون انسان نتیجه بهتری در تشخیص بیماری می دادند. در بررسی های او از 220 نفر که 110 نفر سالم ،60 نفر دارای بیماری سرطان ریه و 50 نفر مبتلا به بیماری گرفتگی مزمن ریوی بودند خواسته شد در لوله شیشه ای پر از پارچه یا پشم نفس بکشند ، لوله ها را جابجا کردند بطوریکه نه مربی سگها و نه 2 ناظری که ظرف را روی زمین گذاشتند نمی دانستند که این لوله ها هر کدام متعلق به چه کسی می باشد و به سگها نشانی از اینکه چه چیزی را باید تشخیص دهند را نمی دادند. 5 لوله را در مقابل سگها گذاشتند و فقط یکی از لوله ها متعلق به شخص بیمار بود لوله ای را که سگ تشخیص داد متعلق به شخص مبتلا به سرطان است در مقابلش خوابید و بینی خود را در مقابل آن قرار داد. سگها قارند بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهند حتی اگر نفس انسان آمیخته با دود سیگار و غذا باشد.
سگها چطور سرطان را تشخیص می دهند
محققان بر این گمانند که سگها و سایر حیوانات با حس بویایی از تغییرات در ترکیباتی که ارگانیک فرار نامیده می شوند و آنها از اثرات شیمیایی بدن می باشند می توانند بیماری را تشخیص دهند. برای مثال 4000 ترکیب ارگانیک فرار در نفس انسان شناخته شده است.
GARY K.Beauchamp رئیس مرکز حواس شیمیایی monellld می گوید:
"حس بویایی سگ 100 الی 1000 برابر قوی تر از حس بویایی انسان می باشد. این فقط بخاطر حس بویایی سگ نیست بلکه بخاطر اینست که سگ چطور این روش را برای تشخیص نمونه ها می تواند بکار برد و به این دلیل آنها می توانند این کار را انجام دهند که چون قادرند تصاویر پیچیده را تشخیص دهند و استفاده از آنها ترفند بزرگی است چون سگها می توانند مانند ابزارهایی عمل کنند که برای تشخیص بیماری برای انسان مفید می باشد.
Ramalingam می گوید:
میزان موفقیت سگها در تشخیص نمونه ها متفاوت است ، میزان واقعی تشخیص سگها می تواند تکنولوژی ایجاد کند که بتواند به گونه قابل اعتماد آنچه را که سگها می توانند انجام دهند را تکرار کند. سگها نشان می دهند که این کار عملی است و باید بفهمیم که سگها چه چیزی را بو می کشند تا از طریق علمی بتوانیم آن کار را انجام دهیم.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 29 آبان 1392 | 13:32 | نویسنده : حسین حسین پور |